We kunnen weer!

We kunnen weer tennissen! Of mogen we weer tennissen? Het maakt niet uit, want sinds kort kunnen en mogen we weer tennissen en dat hebben we maanden moeten missen.

Dit jaar startte met de uitbraak van het corona virus in China. De WHO sprak er alarmerend over, maar het was nog ver-van-mijn-bed. Nederland en de Nederlanders deed er nog nuchter over: het is een soort griepvirus en daar overlijden jaarlijks mensen aan. Sommige presidenten hebben nog steeds deze opvatting. Maar dit virus was anders. Het verspreidde zich via Azië over de wereld en Italië was het eerste Europese land dat zwaar werd getroffen. Het was wachten tot er ook in Nederland een besmet persoon zou zijn. Ondertussen waren de kluszaterdagen bij onze club begonnen en het speeltuintje en grasveld werd drastisch onder handen genomen. Grond werd afgevoerd en zand aangevoerd. Een nieuw tennisseizoen stond op punt van beginnen. Het openingstoernooi en de voorjaarscompetitie stonden voor de deur. Voorjaar, prima weer al de ingrediënten waren aanwezig om weer vaker te gaan tennissen. Hoe snel kan het veranderen. Tijdens het tweede weekend in maart veranderde alles. Scholen, restaurants, bars, cafés, terrassen, strandtenten moesten de deuren sluiten. Thuiswerken werd het devies. Afstand houden was de opdracht. Corona houdt de wereld in de greep. Ook sportclubs moesten de deuren sluiten. Er kon niet meer getennist worden. De pensionada’s die onze banen en ons park onderhouden zorgden er met in acht neming van de maatregelen voor dat de renovatie van het speeltuintje werd voltooid en dat het park en de banen er klaar voor waren als er weer getennist mocht worden. Hulde mannen en vrouwen.

Heel het leven is corona. Virologen, gebarentolken en RIVM en IC bestuurders zijn dagelijks in het nieuws en worden bekende Nederlanders. Bijna wekelijks is er een persconferentie waarin de maatregelen worden aangekondigd, uitgelegd en toegelicht. De maatregelen gelden eerst tot eind april, maar worden verlengd tot 20 mei. De impact is immens, het sociale en economische leven veranderd ingrijpend. Nieuwe woorden voor de Dikke Van Dale dienen zich aan; 1,5 meter samenleving, intelligente lockdown, coronacoupe en hoestschaamte dienen zich aan. De maatregelen hadden het beoogde doel, de IC capaciteit werd niet overschreden en “de curve” werd afgevlakt. Op 6 mei volgde een persconferentie waarin de ontsluitingsplannen werden aangekondigd. Daarin was goed nieuws. De scholen mochten open, contactberoepen mochten open, net zoals bibliotheken. En buiten sporten op 1,5 meter afstand mocht weer. Het bestuur ging aan de slag. Met de gemeente moet het protocol worden afgestemd en voor het spelen zijn afspraken en regels opgesteld en op het park is net zoals op veel locaties met pijlen, strepen en looprichtingen gewerkt. Vanaf 11 mei kunnen we dus weer een balletje gaan slaan. Een app dient te worden geïnstalleerd om een baan te kunnen reserveren en er wordt voornamelijk enkelspel gespeeld, want een dubbel kan alleen onder strengere voorwaarden. Veel leden hebben er al gebruik van gemaakt en het weer is perfect om heerlijk te tennissen. Het is wel weer wennen na maanden niet gespeeld te hebben. De ballen belanden nog wel eens op de andere baan, waarna er plagende opmerkingen volgen om in de oefenkooi te gaan spelen of op een baan waarnaast er niet wordt gespeeld. Dat hoort er allemaal bij. We hopen veel leden te zien spelen en dat er weer volop activiteit is op ons park binnen de geldende regels. En hopelijk houden we met alle Nederlanders het virus verder onder controle zodat er steeds meer mogelijk is. Geniet van het tennissen!