Dames 1 houden zicht op titel levend

Het Dames 1 team van LTC de Merwede heeft het zicht op het kampioenschap levend gehouden. De laatste twee wedstrijden speelt de ploeg thuis. Vrijdag werd de eerste horde genomen. Tegen het laag geklasseerde Ulvenhout deed het team wat het de laatste drie wedstrijden met veel overtuiging deed: met klinkende cijfers winnen. Ulvenhout werd met de 3-1 zege slechts één punt gegund.

Het team bestaat uit Jolanda Kraaijeveld, Rianne Star, Annemarie Gelauf, Marianne van der Vlies en Brenda de Haan. Dames 1 komt uit in de hoofdklasse, de hoogste klasse van de vrijdag competitie. De competitie werd gestart met twee gelijke spelen. In de eerste competitiewedstrijd moesten twee partijen worden opgegeven door een blessure van Brenda de Haan., De blessure was zo ernstig dat De Haan de rest van de competitie niet kon spelen. zij was de rest van de competitie uitgeschakeld. De daaropvolgende drie wedstrijden werden allen met 4-0 gewonnen.

Dames 1 begon de wedstrijd tegen Ulvenhout als lijstaanvoerder met één punt voorsprong op twee achtervolgers. Het is een spannend slot van de competitie. Er stond dus druk op de partijen. De eerste twee partijen gingen tegelijkertijd van slag, omdat de dames twee banen ter beschikking hadden. Annemarie Gelauf en Rianne Star traden in de eerste partij aan tegen Daniëlle Raats en Elles Verkooijen van Ulvenhout, dat in de sterkste opstelling naar Hardinxveld was gekomen. Deze eerste partij ging gelijk op. De eerste set werd nipt met 6-4 gewonnen door Gelauf en Star. De tweede set werd gepakt door de dames van Ulvenhout. Een super tiebreak moest beslissen over winst of verlies in de eerste partij. Daarin trok het Ulvenhoutse duo aan het langste eind: 9-11. De dames van LTC begonnen met een achterstand aan deze wedstrijd. De stand werd snel gelijk getrokken door de zussen Marianne van der Vlies en Jolanda Kraaijeveld. De start was wat stroef en al snel werd het ritme gevonden. Van der Vlies en Kraaijeveld waren erg vast en met slice ballen en af en toe vertragende ballen werden de dames van Ulvenhout onder druk gehouden. En als er kansen waren aan het net werden die gedecideerd afgemaakt. De eerste set werd met 6-1 gewonnen. In de tweede set werd het gedegen spel voorgezet en liepen Van der Vlies en Kraaijeveld uit naar 5-0. Een 6-0 overwinning leek in de maak, maar Van der Vlies werd gebroken in de zesde game. Die break werd direct gevolgd door een rebreak en daarmee werd ook de tweede set met 6-1 gewonnen en was de stand in evenwicht gebracht 1-1.

Na een pauze werd de wedstrijd voortgezet met de derde partij Rianne Star en Jolanda Kraaijeveld gingen die spelen tegen Simone van Egeraat en Danielle Raats, Op papier beloofde dat een spannende en gelijk opgaande partij te worden, maar op de baan bleek het tegendeel. Star en Kraaijeveld speelden erg goed en solide en dwongen de tegenstandsters tot het maken van fouten en door dat goede spel werd deze partij tamelijk eenvoudig met 6-2 en 6-1 in twee sets gewonnen. De voorsprong was een feit : 2-1.

De laatste partij van de avond werd gespeeld door Marianne van der Vlies en Annemarie Gelauf. Zij speelden solide hun partij en gunden net als hun teamgenoten het duo van Ulvenhout slechts 3 games. Van der Vlies en Gelauf deden dat in omgekeerde volgorde: 6-1 en 6-2. Door deze derde winstpartij werd de stand op 3-1 gebracht en daarvoor behoudt dames 1 de leiding in de competitie met twee achtervolgers op één punt. Deze stand zorgt een spannende ontknoping op de laatste speeldag, want er zijn nog drie kanshebbers op de titel. De dames spelen thuis tegen het op de tweede plaats staande Groot-Zuiderveld. Spannender kan niet.